İhsan Fazlıoğlu Konferansı: "Mefhumu Görmek Mefhum ile Görmek”


Bartın Üniversitesinde "Mefhumu Görmek, Mefhum ile Görmek" konferansı düzenlendi. İhsan Fazlıoğlu hocamızın "Mefhumu Görmek Mefhum ile Görmek” başlıklı konferansını izlemek için linke tıklayınız:




İstanbul Medeniyet Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu “Mefhumu Görmek, Mefhum ile Görmek” başlıklı konuşmasını yaptı.

Fazlıoğlu, ‘anlam’ ile ilgili örnekler üzerinden verdiği bilgilerde “Biz ses ile konuşuyoruz. Bu ses kulaktan girdikten sonra anlama dönüşüyor. Ağzımızdan çıkan sözcüklerin bize neyi getirdiğini iyi tespit etmek gerekiyor. Bunun yanında bize gelen sözcüklerin bizim için önemini de iyi tespit etmek lazım. Günümüzde insanların yaşadığı düşünce ayrılıkları ve çatışmalar işte bu sözcüklerin tasavvur edilişinden kaynaklanıyor. Yani taş sözcüğüyle bütünleşik olarak zihnimizde canlanan resim başka biri tarafından farklı tasavvur ediliyorsa, o zaman kavga ediyoruz. Bu doğrultuda anlamak ve bunu doğru anlamlandırmak çok önemlidir.”dedi.

“Anlamak için ‘anı’ olması gerekiyor”

İnsanların tasavvurlarında ‘anı’ların önemli olduğu vurgusunu yapan Fazlıoğlu, “Türkçe’de anlamak kelimesi ‘anı’dan geliyor. Anlamak kelimesi geçmişe yönelik bir durumdur. Bir insanın bir şeyi anlayabilmesi için anılarının olması gerekiyor. Hafızanız yoksa anlayamazsanız. Hafızanız ne kadar derinse o kadar daha iyi anlıyoruz. Türkçe’de maalesef ‘hafıza’ kelimesini ‘bellek’ kelimesinin karşılığı olarak kullanıyoruz. Bilişsel Psikolojide bellek için ‘hayal hane’ ve ‘hafıza’ tanımları kullanılıyor. Hayal hane, resim olarak tabir edeceğimiz bir durumdur. Hafıza dediğimiz şey ise anı/anlam depolayan bir bellektir. Bizim sorunumuz işte bu hafıza dediğimiz bellekle ilgilidir. Mehmet Genç hocamızın değimiyle ‘Bu konuda bir bunama durumundayız.”dedi.

“Mustafa Kemal Atatürk’ün medeniyet perspektifi İslam Medeniyetidir”

Fazlıoğlu, 1774 yılındakiKüçük Kaynarca’dan itibaren Kurtuluş Savaşı’na kadar geçen döneme de atıfta bulunarak “O zamanlar başımıza gelenler, gündüzün başına gelse gece olurdu.” dedi.

İstiklal Harbi ve sonraki dönemden örnekler veren Fazlıoğlu, şu şekilde devam etti:

“Özellikle İstiklal Harbinde çok büyük sıkıntılar yaşadık, bunların hepsini biliyorum. O dönemde Mustafa Kemal Atatürk çok ilginç bir şey yapıyor. Liseleri geziyor ve lisenin birinde bir gençle karşılaşıyor. Ona sorular soruyor en son ‘Ne olacaksın diyor’ gence. O da su mühendisi olacağım deyince, ‘hayır diyor sen bilim tarihçisi olacaksın.’ Ülke 7 düvelle savaşmış, büyük bir yıkımdan çıkmış, ancak böyle bir talep var. Daha sonra ailesiyle konuşularak, ikna ediliyor ve Harvard’a gidiyor. Burada doktorasını yapıyor ve şu anda 5 liraların üzerinde resmi var. Bu kişi, Aydın Sayılı, Mustafa Kemal Atatürk’ün istediği bir konuyu ‘İslam Medeniyetini çalışıyor.’ Çünkü Mustafa Kemal Atatürk’ün medeniyet perspektifi İslam Medeniyetidir. Çünkü Türk Milleti’nin medeniyet kimliğini İslam Medeniyetiyle kazandığını çok iyi biliyor. O dönemde aydınlanma düşüncesi hakim bir konumdaydı ve Mustafa Kemal Atatürk bunu çok iyi biliyordu. Medeni milletlerin bulunduğu masada oturabilmek için bilime ve teknolojiye katkının olması talep ediliyordu.”dedi.

“Mensubiyeti olmayanın, mesuliyeti olmaz”

Fazlıoğlu, insanların mesuliyetinin olması için mensubiyetinin de olması gerektiğini belirterek, “Ülkemiz topraklarında heykeli dikilecek ve baş üstünde taşınacak birçok insan vardır. Ancak bunları kimse bilmiyor. İşte hafıza dediğim şey budur. Biz bunları hatırlamadığımız zaman bunamış oluyoruz. Ben otursam sabaha kadar burada size bu isimleri sayabilirim. Başka kültürlerde olsa bu adamları el üstünde, baş üstünde tutarlar. Biz de ise sadece siyasi kahramanlar var. Ama gerçekten Türkiye’de uluslararası alanda bizleri çok iyi temsil edecek, çok iyi bilim adamları var. Biz bu insanları çocuklarımıza bir kültür olarak ilkokuldan başlayarak öğretmemiz lazım. Bu örnekleri gençlerimize sunmamız lazım. Yoksa iyi futbol oynayan birine ‘Sen Maradona gibi oynuyorsun’ demekle bu işler yürümez. Sonra bu gençler değerlerine hiç bağlı değil deyip, dövünürüz. Ama bir şey vermeden bu dövünmenin bir anlamı yok. Senin bütün örneklerin başka kültürlere aitse, sen bu mesuliyeti ve mensubiyeti nasıl beklersin. Mensubiyeti olmayanın, mesuliyeti olmaz.”dedi.

“Ortak mirası kullanarak ilerleme göstermeliyiz”

Ayrım göstermeden dünyadaki ortak mirastan yararlanması gerektiğinin de altını çizen Fazlıoğlu, “Düşünce tarihi, bilim tarihi, felsefe tarihi ve diğerleri insanların ortak bir mirasıdır. Bizim atalarımız bunları yaparken, nasıl ki bu ortak mirastan yararlanmışsa biz de aynı şekilde yapabiliriz. Sadece bize rakip olacak insanları ya da konuları ele alarak ve diğerlerini görmezden gelerek bir ilerleme sağlayamazsınız. İlerleme gösteren kültürlere baktığımızda hiçbir milletin ilmini ve bilimini görmezden gelmeden ele aldıklarını görürüz. Bunu yapmazsak tarih, tarih olmaz. Düşünce tarihi ve bilim tarihi bir yarış değildir. Biz de bunların hepsini dikkate almalıyız.”dedi.

Haber metni kaynak:
http://bartinmanset.com/haberler/mefhumu-gormek-mefhum-ile-gormek-anlatildi/2716

İhsan Fazlıoğlu Çalışmaları

"Bizim yaptığımız şudur: 
Hapisteyiz. 
Hapisten çıkmak yerine 'koğuş ağalığı' kavgası yapıyoruz. 'Kümes teorisi' diyorum ben buna... Hapisten/kümesten kurtulmanın tek yolu geriye çekilip olgu ve olayları 5 bin yıllık bir perspektife yerleştirmemiz gerekiyor." 

İhsan Fazlıoğlu

AYRICA BAKINIZ:

İhsan Fazlıoğlu ile Medeniyet Okumaları | İslam Medeniyeti Dersleri | 13 Ders

İHSAN FAZLIOĞLU İLE AHLÂK-I ALÂ’Î OKUMALARI

Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu: Medeniyet Okumaları Notları (Güncellendi)

    1. Medeniyet Okumaları I. Ders.
    2. Medeniyet Okumaları’nın II. Haftasında Medîne Kültür Havzası Üzerinde Duruldu. 
    3. Medeniyet Okumaları’nın III. Dersinde “Bağdat Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler” Ele Alındı 
    4. Medeniyet Okumaları’nda “Kâhire Kültür Havzası, Kişiler ve Eserler” Konusu Ele Alındı IV. Ders) 
    5. Medeniyet Okumaları’nın V. Dersinde “Merv Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler” Konu Edildi 
    6. Medeniyet Okumaları’nda “Tebrîz Havzası: Kişiler ve Eserler” Konusu Ele Alındı (VI. Ders)
    7. Medeniyet Okumalarının Yedinci Dersinde “Konya Havzası: Kişiler ve Eserler” Ele Alındı (VII. Ders)
    8. Medeniyet Okumaları'nın VIII. Dersinde '“Bursa Havzası: Kişiler ve Eserler” Konusu Ele Alındı 
    9. Medeniyet Okumaları’nın IX. Dersinde, “Semerkand Havzası: Kişiler ve Eserler” Konu Edildi 
    10. Medeniyet Okumaları'nın X. Dersinde, “İstanbul Havzası: Kişiler ve Eserler” Konu Edildi 
    11. Medeniyet Okumaları'nın XI. Dersinde “İsfehân Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler” Konu Edildi 
    12. Medeniyet Okumaları’nın XII. Dersinde,"Endülüs-Mağrib Kültür Havzası" Konusu Ele Alındı 
    13. Medeniyet Okumaları'nın XIII. Dersinde "Malay-İslâm Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler" Konu Edildi 
    14. Medeniyet Okumaları'nın XIV. Dersinde "Hint-İslâm Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler" Konu Edildi
    15. Medeniyet Okumaları'nın Kapanış Dersinde "Çin-İslâm Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler" Konu Edildi (XV. Ders) 

PDF DERS NOTLARI
****Notlara pdf olarak ulaşmak ve indirmek için linke tıklayınız.
****Çin-İslâm Kültür Havzası: Kişiler ve Eserler PDF


Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu Çalışmaları Kütüphanesi

*RÖPORTAJLAR SERİSİ


***YENİ***
Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu ile Röportajlar
PDF kitapçığı kaydetmek için linke tıklayınız.


1.Ne Hintli bilgeler gibi sadece 'kendini', ne de İskender gibi yalnızca 'dünya'yı fethetmek. PDF

2.Aydın Bizden Değildir  PDF 

3.Yanlışlara ağıt yakmaktan doğruları inşa edemiyoruz PDF 

4.Teklifiniz ve temsiliniz yok ise siz de yoksunuz! PDF 

5.Şehir ve Kitap Üzerine PDF 

6.Tarihten çekilen Türkler değil Osmanlılardır PDF 

7.Kitaplarda Bulabildiklerimiz Ancak Bildiklerimizdir PDF 

8.Geçmişimizle Yüzleşmek PDF 

9.Kitap Okumak İnsan Öldürmekten Daha Zordur PDF 

10.Derdimiz Yolda Olmaktır, Çadır Kurmak Değil PDF 

11.Geleceğin Tarihi İstanbul’suz Yazılamayacaktır PDF 

12.Geçmişte Dökülen Sütün Hesâbı Olmaz; Ama Tarihte Olur... PDF 

13.Tarih, Türk Tarihi, Dünya Tarihi ve Biz PDF 

14.Mensubiyet Mesuliyeti Yaratır PDF  

15. İlim ilim bilmektir; bilim neyi bilmektir PDF 

16. Kendimiz, derdimiz; niyetimiz, seferimiz; bilgimiz, azığımızdır... PDF 

17.Kitapsever Programı PDF 

18.Bâliğiz Ama Âkil Değiliz PDF 




*KONFERANSLAR SERİSİ

1."ÂMENTU’NÜN BEDELİNİ ÖDEMEK -Ne Yapmalı? Bedel, Bakış ve Süreklilik" PDF 

2. "Hakikatli ve Siyasetli İnsan Olmanın İmkânı: Işk, Sıdk ve Liyakât Kavramları Açısından Bir Modelleme Denemesi" PDF 

3."Modern Dünyada Bilgi ve Zihniyet" PDF 

4."İslam Temeddününü Okumak: Hayat görüşü, Dünya Resmi ve Dünya Tasavvuru Açısından Bir Değerlendirme" LİNK





*OKUMALAR SERİSİ

1. Medeniyet Okumaları (15 Ders)   PDF 




*KİTAPLAR SERİSİ




yakında...






*MAKALELER SERİSİ

Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu Makaleler




*AFORİZMALAR

1.Aforizmalar PDF 
ERİSİ



Dokümanları kaydetme sorunu yaşayanlar için açıklama: "PDF" yazan linke tıkladıktan sonra yapacağınız işlem aşağıdaki görselde anlatılmaktadır. Saygılarımla.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Popular Posts